Attest van leven

Wat

Het bewijs van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent. Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een advocaat, een notaris, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Procedure

Er zijn verschillende procedures voor het bekomen van een bewijs van leven:

  1. Online aanvraag met eID en digitale stempel: bespaar een rit naar het gemeentehuis en vul de aanvraag volledig online in met behulp van jouw eID en een digitale stempel. Het gevraagde document wordt dan binnen het kwartier in de mailbox in PDF-formaat afgeleverd en is voorzien van de digitale stempel ‘Intellistamp’ waardoor deze rechtsgeldig is. Ben je je PUK- of PIN-code verloren? Vraag deze dan online aan.
  2. Online aanvraag zonder eiD of digitale stempel: via het e-loket van de website is het ook mogelijk om het aanvraagformulier online door te sturen zonder digitale stempel. De dienst burgerzaken zal het document vervolgens per post opsturen.
  3. Bezoek aan de dienst burgerzaken: om het attest samenstelling van een gezin te bekomen, kun je ook steeds tijdens de openingsuren terecht op het gemeentehuis bij de dienst burgerzaken.

Wat meebrengen?

Kom je naar het gemeentehuis, neem dan jouw identiteitskaart mee.
Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:

  • de volmacht van de aanvrager
  • de identiteitskaart van de aanvrager
  • de eigen identiteitskaart.