Elektronische identiteitskaart (eID)

Wat

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kun je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kun je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • jouw identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

De pasfoto die je meebrengt moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst burgerzaken van je gemeente. Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
  • In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
    • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is.
    • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is.
    • als je van naam of geslacht verandert.
    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping.
    • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met jouw oproepingskaart, een recente pasfoto en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente om de e-ID aan te vragen.

Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Afhalen

Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt. Om de ‘elektronische handtekening’ te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en een pukcode.

  • Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
  • Jouw pincode kun je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer als je jouw eID wil gebruiken.
  • Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of als je jouw pincode niet meer kent, wil wijzigen of deblokkeren.

In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen twee of drie dagen. Let op: hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs. Contacteer hiervoor de dienst burgerzaken.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak hiervoor eerst een afspraak met:

  • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
  • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:

  • jouw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • jouw huidige identiteitskaart of (in geval van diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van jouw eID:

  • jouw oude identiteitskaart
  • de brief die je thuis kreeg met de vraag om jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.

    Bedrag

    • Gewone procedure (leveringstermijn +/- 10 werkdagen): € 21,10 
    • Zeer dringende procedure met levering in Rijkevorsel - aanvraag vóór 15.00 uur (leveringstermijn 1 werkdag): € 118,40
    • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering in Brussel - aanvraag vóór 15.00 uur (leveringstermijn 1 werkdag): € 155,30

    Uitzonderingen

    Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kunt gaan, kun je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.