Attest van Belgische nationaliteit

Wat

Een bewijs van nationaliteit is een document dat officieel bevestigt dat je Belg bent.

Dat bewijs wordt meestal gevraagd wanneer je een activiteit wil uitoefenen waarvoor het bezit van de Belgische nationaliteit door de wet is vereist.

Voorwaarden

  • Je hebt de Belgische nationaliteit.
  • Je bent ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente.

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Er zijn verschillende procedures voor het bekomen van het attest van Belgische nationaliteit:

  1. Online aanvraag met eID: bespaar een rit naar het gemeentehuis en vul de aanvraag volledig online in met behulp van jouw eID en een digitale stempel. Het gevraagde document wordt dan binnen het kwartier in de mailbox in PDF-formaat afgeleverd en is voorzien van een digitale stempel waardoor deze rechtsgeldig is. Ben je je PUK- of PIN-code verloren? Vraag deze dan online aan.
  2. Online aanvraag zonder eiD: via het e-loket van de website is het ook mogelijk om het aanvraagformulier online door te sturen zonder digitale stempel. De dienst burgerzaken zal het document vervolgens per post opsturen.
  3. Bezoek aan de dienst burgerzaken: om het attest te bekomen, kun je ook steeds op afspraak terecht bij de dienst burgerzaken in het gemeentehuis.

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.