Print

Notariële inlichtingen

Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning moet u allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper.

Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 62 per kadastraal perceel. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).

Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van € 36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening vind je terug op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Voor notarissen (vanaf 15 januari 2024):

Je kunt enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat.

Voor vastgoedmakelaars (vanaf 15 januari 2024):

Je kunt een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vastgoedinformatieplatform.

Voor burgers en overheden (vanaf 7 februari 2024):

Je kunt een aanvraag doen via het Vastgoedinformatieplatform.

Let wel, je kunt enkel een aanvraag doen voor een perceel waar je zelf eigenaar van bent. Het kan zijn dat wij je om een bewijs van eigendom (bijvoorbeeld een recente kadastrale legger) zullen vragen.

Voor andere professionele aanvragers:

Aanvragers met rechtsgrond kunnen een aanvraag doen via het Vastgoedinformatieplatform.

Let op: advocaten, architecten, bodemdeskundigen, eigenaars (rechtspersonen), landmeters en studiebureaus hebben voorlopig nog geen toegang tot het Vastgoedinformatieplatform. Indien de aanvraag betrekking heeft op een overdracht (verkoop) of langdurige huur, dan dienen deze partijen zich te wenden tot de eigenaar, of notaris/makelaar.