Print

Keuzemenu voor noodoproepen vanaf 11 februari 2020

Nieuwsbericht 10 februari 2020

Vandaag, op 11/2 - ook wel 112-dag - voert België een keuzemenu in voor het noodnummer 112. In een noodsituatie zal je slechts één enkel nummer moeten onthouden om de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

Eén enkel nummer voor drie hulpdiensten

Als je 112 belt moet je kiezen welke hulp je nodig hebt: van de brandweer, de ambulance of de politie. Zodra de keuze gemaakt is, wordt de beller rechtstreeks met de juiste noodcentrale doorverbonden.

Deze vernieuwing maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en moet vermijden dat een oproep nog moet worden doorgeschakeld. Het menu lijkt op dat van de app 112 BE, waar je via een icoontje de vereiste hulp kiest (ambulance, brandweer of politie). Zowel via de app als het keuzemenu word je onmiddellijk met de juiste noodcentrale in verbinding gebracht.

Ter herinnering: in België raadt de FOD Binnenlandse Zaken aan om voor de brandweer en ambulance naar het nummer 112 te bellen. Voor de politie kan je ook naar 101 bellen. Achter deze twee nummers gaan twee verschillende structuren schuil voor het beheer van noodoproepen: één voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie. Het gaat dus om verschillende oproepcentra met verschillende processen voor de behandeling van oproepen. Indien je bijvoorbeeld het verkeerde nummer draait door het noodnummer 112 te bellen om hulp te vragen aan de politie zal je worden doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Zo kun je kostbare tijd verliezen. 

Heb je de app 112 BE al?  

Via de app 112 BE kun je ook snel kiezen voor ziekenwagen, brandweer en politie. Je opent de app en kiest het type hulp via een icoon.

Meer info: www.112.be/nl/menu