Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Wat

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden aan jouw gemeente.

Voorwaarden

Je verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst burgerzaken van de gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor het vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem of haar bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.

Wat meebrengen?

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.

Bedrag

Het aangeven van een adreswijziging naar het buitenland is gratis

Uitzonderingen

Het aangeven van een adreswijziging naar het buitenland dient persoonlijk te gebeuren bij de dienst burgerzaken.