Akte van geboorte

Wat

De geboorteakte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats. In een geboorteakte vind je alle gegevens over de geboorte van een persoon:

  • de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind
  • in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders
  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder, en van de vader of de meemoeder, indien hun afstamming vaststaat
  • in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de moeder, vader of de meemoeder.

Onder bepaalde voorwaarden kun je een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • jezelf
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • uw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Er zijn verschillende procedures voor het bekomen van afschrift of een uittreksel van een geboorteakte:

  1. Online aanvraag met eID: bespaar een rit naar het gemeentehuis en vul de aanvraag volledig online in met behulp van jouw eID en een digitale stempel. Het gevraagde document wordt dan binnen het kwartier in de mailbox in PDF-formaat afgeleverd en is voorzien van een digitale stempel waardoor deze rechtsgeldig is. Ben je je PUK- of PIN-code verloren? Vraag deze dan online aan.
  2. Online aanvraag zonder eiD: via het e-loket van de website is het ook mogelijk om het aanvraagformulier online door te sturen zonder digitale stempel. De dienst burgerzaken zal het document vervolgens per post opsturen.
  3. Bezoek aan de dienst burgerzaken: om het uittreksel te bekomen, kun je ook steeds tijdens de openingsuren terecht op het gemeentehuis bij de dienst burgerzaken.

Wat meebrengen?

Als je het document zelf ophaalt:

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.