Print

Uitbreiding dienstverlening op afspraak vanaf 11 mei

Nieuwsbericht 6 mei 2020

Het lokaal bestuur start stapsgewijs de dienstverlening opnieuw op. Vanaf maandag 11 mei kun je op afspraak terecht bij de diensten burgerzaken, omgeving, vrije tijd, mobiliteit, de technische dienst en de sociale dienst. De medewerkers van de andere administratieve diensten kunnen je in principe telefonisch of via e-mail verder helpen.

De basisregel blijft wel: een afspraak kan enkel als het écht nodig is. In eerste instantie helpen we je zoveel mogelijk verder via telefoon, e-mail of het e-loket. Is het toch nodig om langs te komen? Dan maken we een afspraak en ontvangen we je veilig. Ontsmettingsmogelijkheden voor je handen, looproutes en het bewaren van de sociale afstand zijn hierbij uitermate belangrijk. 

Wil je gebruik maken van onze dienstverlening? Bel dan eerst voor je langskomt:

  • Kunnen we je telefonisch verder helpen? Dan doen we dat meteen tijdens je telefoontje.
  • Kunnen we je helpen via e-mail of via ons e-loket? Dan spreken we af hoe we dit in orde brengen. Op www.rijkevorsel.be/eloket vind je een overzicht van attesten en bewijzen die je digitaal kan aanvragen.

Een afspraak maken

Is fysieke dienstverlening absoluut noodzakelijk? Dan maken we een afspraak. Dit kan telefonisch tijdens de normale openingsuren via volgende contactgegevens:

  • Dienst burgerzaken: 03 340 00 30
  • Dienst omgeving (ruimtelijke ordening en milieu): 03 340 00 20
  • Technische dienst + mobiliteit en verkeersveiligheid: 03 340 00 20
  • Sociale dienst OCMW: 03 340 39 65
  • Vrijetijdsdiensten: 03 340 00 53

Voor andere vragen kun je tijdens de openingsuren telefonisch terecht bij de dienst onthaal: 03 340 00 00.

Ook voor wijk-werken moet je een afspraak maken: dit kan telefonisch op het nummer 03 340 00 38 van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.

Veiligheid prioriteit

Is langskomen noodzakelijk en heb je een afspraak gemaakt? Dan zorgen we ervoor dat we deze dienstverlening veilig kunnen afhandelen. We hanteren hierbij enkele basisregels:

  • Ben je ziek? Verwittig ons en dan maken we een afspraak op een ander moment.
  • Kom alleen, tenzij het niet anders kan.
  • Beschik je over een mondmasker? Dan vragen we vriendelijk om dit op te zetten tijdens jouw afspraak.
  • Ontsmet bij het binnenkomen je handen.
  • Bewaar altijd 1,5 meter afstand ten opzichte van andere inwoners en onze medewerkers.
  • Volg de aangegeven instructies en bewegwijzering ter plaatse. Deze helpen alle bezoekers om de nodige afstand te bewaren.
  • Wacht je beurt af op de hiervoor aangeduide plaatsen. 

Wanneer er aan onze loketten of balies geen afstand van 1,5 meter gegarandeerd kan worden, zorgen we voor plexischermen zodat het bezoek voor iedereen veilig blijft.

We installeren plexischermen aan alle balies van de vermelde diensten en ook in de gespreksruimten van de sociale dienst. Deze worden zo snel als mogelijk geïnstalleerd. Mocht dit nog niet het geval zijn bij jouw bezoek, wees dan extra voorzichtig. De medewerkers van het bestuur zullen je de nodige instructies geven bij het maken van de afspraak.

Overige diensten

Bibliotheek

De Leo Pleysierbibliotheek blijft voorlopig gesloten voor bezoekers, maar er wordt wel een afhaalpunt georganiseerd.
Wil je materialen ontlenen van de bib? Dan kan dit op afspraak. Volg de richtlijnen goed op! 

Alle info vind je op www.rijkevorsel.be/afhaalpuntbib.

Recyclagepark

Het gemeentelijk recyclagepark is geopend, evenwel met een aangepaste dienstverlening. De openingsuren blijven ongewijzigd. Alle info vind je op www.rijkevorsel.be/recyclagepark-corona.

De afvalophaling via IOK gaat voorlopig gewoon door zoals vermeld in de afvalkalender.

PMD- en GFT-zakken zijn verkrijgbaar op het recyclagepark en PMD-zakken voorlopig ook in vier Rijkevorselse winkels: Carrefour, De Joma, Framanneke en Funco.

Buitenschoolse Kinderopvang

De Kinderclub in het centrum en in Sint-Jozef blijft open. Wel worden er strengere maatregelen getroffen voor het brengen en ophalen van de kinderen. Meer info vind je op deze pagina.

Thuisdiensten en Minder Mobielen Centrale (MMC)

De aanvullende zorg aan huis blijft doorgaan. Uiteraard is voorzichtigheid hier ten zeerste aangewezen. Dit geldt ook voor de bedeling van de warme maaltijden en de poetshulp aan huis.

De Minder Mobielen Centrale blijft enkel haar taken uitvoeren voor noodzakelijk transport (bv. ritten naar het ziekenhuis).