Print

Hulp bij het invullen van jouw belastingaangifte

Nieuwsbericht 5 mei 2023

Elk jaar ontvang je vanaf eind april jouw belastingaangifte of jouw voorstel van vereenvoudigde aangifte. Deze is digitaal beschikbaar op Tax-on-web (MyMinfin). Je kunt toegang tot jouw aangifte krijgen door je op de website myminfin.be aan te melden via itsme® of met jouw identiteitskaart, pincode en een kaartlezer (pincode verloren of vergeten? Klik dan hier).

Online kun je jouw belastingaangifte invullen tot en met 15 juli. Het papieren aangifteformulier dient uiterlijk op 30 juni bij het scanningscentrum van de FOD Financiën toe te komen. Als je je aangifte laat invullen door een boekhouder, dan heeft die nog tijd tot 30 september 2023 om je aangifte in te dienen.

Opgelet! Als je jouw eBox ooit geactiveerd hebt, dan ontvang je jouw aangifte enkel online. Je krijgt dan geen papieren aangifteformulier meer in jouw brievenbus. Wil je de documenten toch per post ontvangen of heb je begin juni nog niets gekregen, gebruik dan MyMinfin (Tax-on-web) of bel naar het nummer 02 572 57 57.

Zitdag op 7 juni in het gemeentehuis

Op woensdag 7 juni 2023 komt een medewerker van de FOD Financiën naar het gemeentehuis van Rijkevorsel om je te helpen met het invullen van je aangifteformulier.

Je kunt op afspraak terecht van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur

Enkel op afspraak

  • Een afspraak maken is verplicht en kan tot uiterlijk vrijdag 2 juni 2023 voor 12.00 uur.
  • Hiervoor bel je naar het nummer 03 340 00 00 tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
  • Per afspraak wordt één aangifte behandeld. Doe je ook een aangifte voor een familielid? Dan dien je een extra afspraak te maken.
  • Op de dag zelf meld je je aan bij de onthaalbalie in het gemeentehuis. Zij verwijzen je vervolgens door naar de juiste locatie.

Welke documenten moet je meenemen?

  • jouw identiteitskaart en pincode
  • de aangifte(n) indien reeds ontvangen
  • het vorige aanslagbiljet
  • alle inkomstenfiches (fiches van lonen, pensioenen, brugpensioen, werkloosheid, ziektevergoedingen, ...)
  • alle bewijzen voor aftrek (pensioensparen, leningen, levensverzekeringen, kinderopvang, wijk-werken, dienstencheques, energiebesparende uitgaven, ...)

Voor de aangifte van iemand anders breng je ook volgende zaken mee:

Hulp bij de belastingdienst: telefonisch of op kantoor

Past de zitdag in Rijkevorsel niet in je agenda? Dan kun je zelf een afspraak maken bij de belastingdienst via 02 575 56 66 (elke werkdag van 9.00 uur tot 17.00 uur). De hulp bij de aangifte wordt telefonisch of op kantoor georganiseerd.

  • Telefonisch? Op het afgesproken tijdstip zal de belastingdienst jou telefonisch contacteren om de aangifte in te vullen. Vervolgens zal je per post een document ontvangen om te ondertekenen en terug te sturen om je aangifte te vervolledigen.
  • Een afspraak op één van de kantoren van de FOD Financiën is ook mogelijk, indien je dat wenst.

Personen die vorig jaar hun aangifte telefonisch lieten invullen, werden reeds gecontacteerd door medewerkers van de FOD Financiën voor een nieuwe afspraak.

Voorstel van vereenvoudigde aangifte

Heb je een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen (witte envelop), waarbij de fiscus zelf op voorhand de belastingaangifte invult, dan moet je in principe geen belastingaangifte meer indienen. Je moet het voorstel nog wel nakijken. Indien er toch nog zaken ontbreken of foutief zijn, kun je gebruik maken van het antwoordformulier dat toegevoegd is aan het voorstel. Als alles juist is, hoef je geen actie te ondernemen.

Meer informatie? Hulp nodig?

Vind het antwoord op jouw vraag: